By RAMU
कहीं ऐसा न हो कि द न्यूयार्क टाइम्स को द न्यूयार्क टाइम्स एंड फ्रेंड्स के नाम से जाना जाने लगे। इस अखबार ने पिछले माह सैन फ्रांसिस्को के प्राफिट जर्नलिज्म ग्रुप द बे सिटीजन के साथ न्यूज गैटदरिंग पार्टनरशिप की है। बे सिटीजन के 15 कर्मचारी हैं और इनका नेतृत्व जोनाथन वेबर कर रहे हैं। जोनाथन वेबर अपनी गति को प्राप्त हो चुकी बिजनेस मैगजीन द इंडस्ट्री स्टैंडर्ड के एडीटर इन चीफ रहे हैं। अब वह न्यूयार्क टाइम्स के आठ माह पुराने सैन फ्रांसिस्को पुलआउट के लिए कंटेंट उपलब्ध कराएंगे। यह पुलआउट हफ्ते में दो दिन दिया जाता है। यहां यह बता देना उचित होगा कि न्यूयार्क टाइम्स और वाल स्ट्रीट जर्नल में आजकल लोकल कवरेज बढ़ाने की प्रतिस्पर्धा चल रही है। अखबार का यह पहला प्रयोग नहीं है बल्कि उसने इस साल की शुरुआत में न्यूयार्क यूनिवर्सिटी के पत्रकारिता छात्रों को मैनहटन के ईस्ट विलेज पर केंद्रित अपनी अति लोकल वेबसाइट के लिए कंटेंट उपलब्ध कराने के लिए रखा था। गौरतलब है कि न्यूयार्क टाइम्स अपने अति विश्वसनीय कंटेंट के लिए जाना जाता रहा है और इसकी वजह यह रही कि उसने पहले कभी फ्रीलांसरों का सहारा नहीं लिया था।
अगर हम अपने देश की बात करें तो यहां फ्रीलांसरों की परंपरा बहुत पुरानी है। अपने फ्रीलांसरों को प्रतिनिधि कहा जाता रहा है क्योंकि इनके साथ अखबार का एक्सक्लूसिव अनुबंध होता है। हिंदी हो या अंगरेजी, सभी अखबार क्षेत्रीय (अपकंट्री) खबरों के लिए इन्हीं पर आज भी निर्भर करते हैं। लेकिन मैनहटन की अपनी अति लोकल वेबसाइट के लिए जो प्रयोग न्यूयार्क टाइम्स ने अब किया है, वह प्रयोग भास्कर ने 2005-2009 तक सफलता पूर्वक चलाया। दरअसल भास्कर का लोकल पुलआउट सिटी भास्कर का अधिकतर कंटेंट कालेज से निकले नए छात्र ही उपलब्ध कराते थे। इन्हें फ्रीलांसर का दर्जा दिया जाता था और इनको छपी खबरों के लिहाज से भुगतान कर दिया जाता था। जिन फ्रीलांसरों में प्रतिभा दिखती थी, उन्हें साल-डेढ़ में स्टाफर बना दिया जाता था और नए फ्रीलांसर भरती कर लिए जाते थे। बाद में डीबी स्टार में भी यह प्रयोग किया गया। अब वहां शायद यह प्रयोग ढीला पड़ गया है।
आग्रह
पोस्ट पढ़ने के बाद उस पर अपनी टिप्पणी अवश्य दर्ज करें, इससे हमें इस ब्लाग को उपयोगी बनाने में मदद मिलेगी।
Wednesday, June 16, 2010
Steve Jobs, iTunes app and The Sun!!!!
स्टीव जाब्स अपने आईट्यून्स एप स्टोर को पोर्न कंटेंट से बचाना चाहते हैं लेकिन थोड़ी मुश्किल आ रही है। पूरी तरह पोर्न मुक्त होना कठिन हैं यदि आप अर्धनग्न माडल्स के फोटो को पोर्न की किसी भी श्रेणी में रखते हैं तो.
दरअसल मर्डोक के स्वामित्व वाले ब्रिटिश टेबुलायड सन की प्रिंट व आनलाइन संस्करण मुस्कराती-इठलाती टापलेस पेज 3 गर्ल्स के लिए जानी जाती है और according to huffington post they’re in the $7.99 iPad app, too, according to this numbingly in-depth review/slideshow from paidContent. Here’s the relevant screenshot, which paidContent has made safe for work but that would otherwise feature a half-nekkid lady’s boobies:
How’s that work? According to paidContent, The Sun gets away with itbecause Apple (AAPL) requires the app’s users to confirm they’re at least 17 years old.
But if that’s the case, wouldn’t every vaguely porny app be embracing this workaround? And if so, wouldn’t that make iTunes as steamy as Google’s (GOOG) Android offering?
I’m hoping that Apple’s PR staff can sort this out for us. But I’m not hopeful.
Harvard University Nieman reports (Summer 2010 Issue) -1

हार्वर्ड यूनिवर्सिटी नीमैन रिपोर्ट का समर 2010 इश्यू जारी हो चुका है। यह इश्यू केंद्रित है कि न्यूज में आगे क्या पर...इसमें तमाम तरह के लोगों ने कंट्रीब्यूट किया है। हालांकि यह रिपोर्ट मुख्य तौर पर अमेरिकन पत्रकारिता के परिप्रेक्ष्य में ही है लेकिन इससे हम अपने यहां की पत्रकारिता और उसमें टेक्नोलाजी व इकोनोमिक्स की वजह से चल रहे ट्रांजिशन को समझने और दृष्टि विकसित करने में मदद ले सकते हैं। मैंने अभी इस रिपोर्ट को सरसरी निगाह से देखा है और यहां पर इसका वह आलेख अंग्रेजी मूल में ही दे रहा हूं जो मूल बात को उठा रहा है। मैं जल्द ही इस रिपोर्ट का सार हिंदी में यहां पोस्ट करूंगा - रामू
Feeling the Heat: The Brain Holds Clues for Journalism
‘This rise in emotional intensity poses a real problem for serious journalists … . The sciences of the mind offer a lot of help if we are willing to learn from them.’
By Jack Fuller, who won a Pulitzer Prize for Editorial Writing, was editor and publisher of the Chicago Tribune and president of Tribune Publishing Company. His book, “What Is Happening to News: The Information Explosion and the Crisis in Journalism,” is published by the University of Chicago Press .
Here is the deepest and, to many serious journalists, most disturbing truth about the future of news: The audience will control it. They will get the kind of news they choose to get. Not the kind they say they want, but the kind they actually choose.
To the extent that news needs to produce profits, the demand ultimately will shape the supply. But even if unlimited nonprofit funding for serious journalism were suddenly to appear, demand would still control. That is because, no matter what its business model might be, journalism will fail to deliver to the broad public the civic education our society requires unless it can persuade large numbers of people to pay attention to it. So the choice is not between giving people what they want or what they need. The challenge is to induce people to want what they need.
How to do that with everything in constant motion? New technologies, new services, new competitors seem to arise every day. All this activity can mask a more important trend—the audience itself is changing rapidly. As a consequence, the disciplined, professional presentation of news perfected over the 20th century no longer commands the widespread respect it once did. The influence of undisciplined news voices grows.
Journalists know all about responding to the next new thing. We leap like dalmatians at the sound of the fire bell. But to understand what is happening to the news audience today we need to get beyond the clang of the alarm. We have to get past the immediacy of each hot new idea and begin with something deeper and more durable. We need to understand what the transformation of our information environment has done at the most fundamental level to the way people take in news. (cont...)
To the extent that news needs to produce profits, the demand ultimately will shape the supply. But even if unlimited nonprofit funding for serious journalism were suddenly to appear, demand would still control. That is because, no matter what its business model might be, journalism will fail to deliver to the broad public the civic education our society requires unless it can persuade large numbers of people to pay attention to it. So the choice is not between giving people what they want or what they need. The challenge is to induce people to want what they need.
How to do that with everything in constant motion? New technologies, new services, new competitors seem to arise every day. All this activity can mask a more important trend—the audience itself is changing rapidly. As a consequence, the disciplined, professional presentation of news perfected over the 20th century no longer commands the widespread respect it once did. The influence of undisciplined news voices grows.
Journalists know all about responding to the next new thing. We leap like dalmatians at the sound of the fire bell. But to understand what is happening to the news audience today we need to get beyond the clang of the alarm. We have to get past the immediacy of each hot new idea and begin with something deeper and more durable. We need to understand what the transformation of our information environment has done at the most fundamental level to the way people take in news. (cont...)
It may change the economic dynamics of media
Of course it is going to be a bold decision which may change the economic dynamics of media.
I don’t know whether he is taking a right decision but he is very passionate about newspaper business and very fond of taking big risks…
Rupert Murdoch on iPad and Steve Jobs
Tuesday, June 15, 2010
पत्रकारिता की मदद करेगी अमेरिकी सरकार!
अमेरिकी सरकार अपने अखबारों (या कहें मीडिया) को मुश्किल से उबारने की योजना लाने पर विचार कर रही है। अमेरिकी फेडरल ट्रेड कमीशन तमाम प्लेटफार्म्स का इस्तेमाल कर पत्रकारिता बिजनेस को ज्यादा लाभदायी बनाने के सुझाव एकत्र कर उनका विश्लेषण कर रहा है। पत्रकारिता के पुनार्विष्कार के तहत यह कार्यक्रम चलाया जा रहा है। अब तक आए कुछ सुझाव इस प्रकार हैं-
- · आईपैड पर अतिरिक्त टैक्स लगाना
- · न्यूज कंपनियों के लिए आनलाइन कंटेंट पेड बनाने की राह आसान करना
- · युवा पत्रकारों के लिए अमेरिकार्प्स की तर्ज पर फंड स्थापित करना
इस साल के अंत तक कमीशन की विस्तृत रिपोर्ट आ जाने की उम्मीद है। न्यूयार्क टाइम्स में प्रकाशित एक खबर के मुताबिक, कमीशन निदेशक सुसान एस डिसैंटि ( इनके नेतृत्व में यह अध्ययन हो रहा है) का कहना है कि अमेरिका में खबरों का बिजनेस गंभीर संक्रमण काल से गुजर रहा है। कोई नहीं जानता कि कब यह दौर खत्म होगा और न ही कोई यह बता पाने की स्थिति में कि कब और कैसे यह संक्रमण की स्थिति खत्म होगी।
लेकिन अमेरिकी अखबार इसका पुरजोर विरोध ही नहीं कर रहे बल्कि सरकार के इस प्रयास का उपहास भी बना रहे हैं। वाशिंगटन टाइम्स ने अपने संपादकीय में लिखा कि यदि सरकार पुराने बिजनेस माडल को बचाने के नाम पर इन्नोवेशंस को दबाने की साजिश रचेगी तो उपभोक्ता ही घाटे में रहने वाला है। एक मीडिया वाचडाग प्रकाशन चलाने वाले स्टीवेन ब्रिल कहते हैं कि पत्रकारों को इसका पुरजोर विरोध करना चाहिए। सिटी यूनिवर्सिटी आफ न्यूयार्क के प्रो. जेफ जारविस कहते हैं कि पत्रकारिता का भविष्य सुरक्षित रखने के नाम पर सरकारी हस्तक्षेप कतई ठीक नहीं है। भविष्य इंस्टीट्यूशनल नहीं बल्कि उद्यमशीलता में है और उद्यमियों को इस तरह की सरकारी मदद की जरूरत नहीं हैं।
Monday, June 14, 2010
Teenage trips: that first parent-free holiday
I read this article in guardian....Seven writers recount the adventures – and mishaps – of their first holiday without mum and dad
(It is good story idea for hindi newspapers, which often serves garbage in the name of travel and leisure ...)
(It is good story idea for hindi newspapers, which often serves garbage in the name of travel and leisure ...)
Emma Kennedy, right, as a teenager
Hilary Bradt: Staying with a German pen pal
When I was 15 I went to stay with my pen friend in north Germany. It was my first trip abroad and the first without my parents and I hated every minute of it. From the moment we met, Christina and I disliked each other and, in hindsight, I can only feel sorry for this normal teenager who liked boys and pop music. I only liked horses and was shamefully retarded on the emotional front.
It's hard to pick out the low point from a trough of tearful gloom but it was probably when I was alone in the house and there was a persistent ringing at the bell which I ignored. Then, to my alarm, I could see the visitor walking around the house looking through the windows. I hid under the dining room table. That afternoon Dr Schmidt, Christina's very frightening mother, came home from work and told me she'd left her key behind and had needed to pick up some papers from the house. "But you didn't hear me," she said. "Oh, I must have been in my room. Sorry!" I said, blushing crimson, with the awful knowledge that she'd seen me.
Hilary Bradt is the co-founder of Bradt Travel Guides
Hilary Bradt is the co-founder of Bradt Travel Guides
Read full story here....
वॉरेन एंडरसन की रिहाई
प्रमोद जोशी
पिट्सबर्ग पोस्ट गज़ट का लिंक
सीआईए दस्तावेज़ का लिंक
इस किताब का पेज 148 पढ़ें
पिछले कुछ दिनों के भारतीय अखबार पढ़ने से लगता था कि एंडरसन की केन्द्रीय सरकार के इशारे पर हुई रिहाई कोई बड़ा रहस्य थी, जिसका भंडाफोड़ अब हुआ है। यह बात तो उन दिनों के भारतीय अखबारों में भी छपी थी और अमेरिका के पिट्सबर्ग पोस्ट गज़ट और फ्रीलांस स्टार के पेज गूगल सर्च के बाद आसानी से मिल जाते हैं, जिनके अनुसार एंडरसन की रिहाई भारत सरकार के सहयोग से हुई। सीआईए के डिक्लासिफाइड डॉक्यूमेंट भी यही कहते हैं, जो सीआईए की साइट पर देखे जा सकते हैं। ये अखबार दिसम्बर 1984 के हैं।
पिट्सबर्ग पोस्ट गज़ट का लिंक
सीआईए दस्तावेज़ का लिंक
इस किताब का पेज 148 पढ़ें
साभार - जिज्ञासा
Content Is King! Rest In Peace, Content
If it were done when ’tis done, then ’twere well / It were done quickly” – Macbeth
There’s something about the idea of “New York Internet Week
” that I’ve always found inherently funny; like “Saudi Arabia Bring Your Daughter To Work Day”, or Greenland being called Greenland.

Ironically for a city that’s always been so adept at branding itself, New York has always struggled to articulate its place in the worldwide web, and Internet Week is the clearest manifestation of that identity crisis. Name an industry that the Internet is disrupting: newspapers, publishing, advertising, banking – and you’ll find its heart in Manhattan. Despite the best efforts of Mayor Bloomberg and, uh, Dennis Crowley to paint New York as the place to do business in Web 3.0, the fact is that billions of advertising and investment dollars continue to flood west, never to return. And yet New York, bless it, continues to try to stay relevant – for one week a year at least – to the industry that’s bleeding it dry.
read complete post http://techcrunch.com/2010/06/13/new-york-internet-weak/
Subscribe to:
Posts (Atom)